Topošie grafikas dizaineri praksē iepazīst grafikas dizaina darbu daudzveidību

6.novembrī 3GD un 4GD grupu audzēkņi devās mācību ekskursijā uz Tukumu, lai praksē ieraudzītu grafikas dizainera darba daudzveidību – no muzeju ekspozīcijām un komunikācijas līdz reklāmas ražošanas tehnoloģijām. Ekskursija tika rīkota 3GD moduļa “Datu vizualizēšana” un 4GD moduļa “Komunikācijas dizaina projekta organizēšana un īstenošana” ietvaros un ar Kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” atbalstu.

Tukuma Mākslas muzejs: no idejas līdz izstādei

Pirmā pietura bija Tukuma Mākslas muzejs, kur audzēkņus uzrunāja muzeja direktore Agrita Ozola. Viņa stāstīja par izstāžu tapšanas procesa posmiem – koncepta definēšanu, grafikas risinājumu izstrādi, ieceres risinājumu realizāciju. Aplūkojot ekspozīciju, kas veltīta muzeja 90 gadu jubilejai, audzēkņi uzzināja, ka tā veidota, iedvesmojoties no pagājušā gadsimta sākuma mākslas galeriju koncepta. Tas atspoguļojas gan telpas kompozīcijā, gan darbu izvietojumā, veidojot autentisku laikmeta noskaņu.

Savukārt izstāde, kas veltīta muzeja dibinātājam Leonīdam Āriņam, demonstrēja pavisam citu pieeju – personības un tās radošā mantojuma izcelšanu. Abas ekspozīcijas ļāva salīdzināt konceptuāli atšķirīgus risinājumus un saprast, kā izstāžu dizains pielāgojas gan saturam, gan vēsturiskajam kontekstam.

Tukuma pils tornis: izstāžu atšķirības nosaka saturs un risinājums

Tālāk ceļš veda uz Tukuma pils torni, kur audzēkņi apskatīja divas izstādes, kuru atšķirības noteica tieši saturs un tā interpretācija dizainā. Vienai ekspozīcijai raksturīgs uzsvars uz stāstījuma dramaturģiju, otrai – uz faktu struktūru un vizuālo organizāciju. Torņa specifiskā arhitektūra audzēkņiem ļāva saprast, kā dizains funkcionē telpā, kur katrs elements – ekspozīcijas formas, apgaismojums, materiāli – ietekmē informācijas uztveri.

Durbes pils: profesionāļu stāsti par vizuālo komunikāciju

Dienas turpinājumā audzēkņi devās uz Durbes pili, kur notika izglītojošas aktivitātes programmas “Latvijas skolas soma” ietvarā. Te audzēkņi tikās ar komunikācijas jomas profesionāli Kristīni Ozolu un grafikas dizaineri Ģirtu Bāreni.

Abi speciālisti dalījās pieredzē par to, kā pils vizuālā identitāte tiek veidota, koordinējot saturu, dizainu un vēsturisko vidi. Sarunās izskanēja praktiski padomi:

  • kā saglabāt vienotu vizuālo valodu,
  • kā izvēlēties stāstījumam piemērotu tipografiku un krāsu gammu,
  • kā dizains var palīdzēt apmeklētājam saprast vēsturisku materiālu,
  • kā reāli tiek plānotas un organizētas izstādes.

Šī tikšanās sniedza ieskatu profesionālajā domāšanā – kā tiek pieņemti radoši lēmumi, kā notiek sadarbība starp speciālistiem un kā dizainers respektē un pielāgojas vēsturiskam kontekstam, nezaudējot vizuālo kvalitāti un mūsdienīgumu. Audzēkņiem tā bija ļoti tieša saskare ar to, kā profesionāļi pieņem lēmumus reālā darba vidē.

SIA “Advertex”: materiāli, tehnoloģijas un ražošanas realitāte

Ekskursijas noslēgumā jaunie dizaineri apmeklēja SIA “Advertex”, vienu no vadošajiem reklāmas ražošanas uzņēmumiem Latvijā. Uzņēmuma direktors Sandris Valdmanis iepazīstināja ar ražotnes darbu – sākot no klientu ideju uzklausīšanas līdz gatavam produktam.

Audzēkņi redzēja:

  • lielformāta drukas procesu,
  • ploterēšanu, frēzēšanu un lāzera griešanu,
  • materiālu pēcapstrādi,
  • PVC, akrila, kompozītmateriālu, baneru audumu un speciālo plēvju pielietojumu.

Stāstījums parādīja, cik cieša ir saikne starp radošo ieceri un tehnoloģiskajām iespējām, un cik būtiski dizainerim ir izprast materiālu īpašības, izturību, izmaksas un ražošanas specifiku.

No redzētā – uz radošu darbu

Apkopojot mācību ekskursijā redzēto un dzirdēto, audzēkņiem jāveic grafikas dizaina projekts, kurā radoši jāvizualizē iegūtā informācija: stāstījums par grafikas dizainera ieguldījumu un darbu, telpas un ekspozīciju risinājumiem, komunikācijas dizaina principiem un reklāmas ražošanas tehnoloģijām. Tas ir solis, kurā viņi apliecina spēju pārvērst iespaidus vizuāli sakārtotā  un informatīvā darbā.

Profesionālo priekšmetu pedagoģe,

Dace Runča