Innovative digital approaches in learning environment in European schools (InDIG)
Nosaukums: ”Innovative digital approaches in learning environment in European schools”(InDIG), Nr. 2021-1-LV01-KA220-SCH-000027689
Projekta apraksts:
Projekta mērķis ir samazināt skolēnu skolas apmeklējumu kavējumus, palielinot viņu interesi par mācību priekšmetiem, kas saistīti ar IT un STEAM jomu. Projekta laikā audzēkņiem veidosies labāka izpratne par dažādiem digitālajiem rīkiem, tiks uzlabotas personīgās prasmes un kritiskā domāšana, kā arī apskatītas tādas tēmas kā sociālie mediji, 3D tehnoloģijas un programmēšana.
Projekta īstenošanas periods: no 2021. gada 1. novembra līdz 2023. gada 31. oktobrim.
Projekta finansējums: EUR 238 333,00
Projekta partneri:
1) Ogres tehnikums (Latvija)
2) Association scientia nova kavadarci (Ziemeļmaķedonija);
3) Escola secundária da ribeira grande (Portugāle);
4) Agrupamento de escolas camilo castelo branco (Portugāle);
4) Ibrahim kozacioglu ortaokulu (Turcija);
5) Javna ustanova učilište “Centar Izvrsnosti Splitskodalmatinske Županije” stanova za obrazovanje odraslih (Horvātija);
6) Metis genclik ve spor kulubu dernegi (Turcija).
Projekta mājaslapa: https://www.indigproject.eu/
1. Turcija (Izmira)
Pirmā projekta partneru sanāksmes tikšanās notika no 2022.gada 10.janvāra līdz 11.janvārim Turcijā, Izmirā. Šajā mobilitātē Ogres tehnikumu pārstāvēja projektu vadītājas Anete Ozola un Monta Bergmane. Sanāksmes laikā tika izstrādāts detalizēts plāns projekta pirmajam gadam. Projekta koordinators iepazīstināja dalībniekus ar projektu. Partneri noteica un pārrunāja pienākumus un paredzamo projekta rezultātu kvalitāti, termiņus un mobilitātes datumus.
2. Portugāle
No 2022.gada 2.maija līdz 6.maijam tika organizēta pirmā mācību aktivitāte Portugālē, Porto. Mobilitātes tēma “Tīmekļa rīki svešvalodu apguvei”. Šajā mobilitātē Ogres tehnikumu pārstāvēja pedagoģe Aļona Lukašenoka un lietvede Maija Ermansone, kā arī 4 audzēkņi – Annija Kļaviņa, Jānis Valters Gaigals, Megija Čerikova un Nils Janelsiņš.
Projekta dalībniekus ļoti sirsnīgi uzņēma projekta vadītāji, dalībnieki un arī skolēni no Camilo Castelo Branco skolas, kurā notika dažādi semināri. Projekta vadītāji organizēja ekskursijas pa skolu un Vila Nova de Famalicão pilsētu, kurā dalībnieki dzīvoja.
Projektā notika divi semināri, kuros dalībnieki iemācījās lietot dažādas mācību lietotnes, piemēram, “Blooket”, “Mentimeter”, ar ko mācību process kļūst interesantāks un vienkāršāks.
Otrajā dienā visi dalībnieki prezentēja sevi un savas izglītības iestādes – arī Ogres tehnikuma audzēkņiem bija lieliska iespēja pastāstīt par savu tehnikumu.
Dalībnieki apciemoja tādas pilsēta kā Gimarainša, Braga, Portu un Povoa de Varzim.
3. Ziemeļmaķedonija
Trešā tikšanās notika no 2022.gada 26.jūnija līdz 30.jūnijam Kavadarci, Ziemeļmaķedonijā. Šajā mobilitātē Ogres tehnikumu pārstāvēja projektu vadītājas Baiba Visocka un Monta Bergmane. Mobilitātes tēma “Inovatīvas mācīšanas/mācīšanās pieejas, integrējot bloku kodēšanu ar Micro:bit, interaktīviem OER un e-mācībām”. Projekta dalībnieki piedalījās seminārā “Moodle – izpratne par pašreizējo e-mācību un jauktās izglītības tendenču nozīmi izglītībā”, kā arī mācību sesijā par dažādiem mūsdienīgiem informāciju tehnoloģiju rīkiem, kurus var turpmāk pielietot izglītībā. Dalībnieki apmeklēja galvaspilsētu Skopji, Matkas kanjonu un Vrelo alu. Mācību vizīte apmeklēja Mātes Terēzes dzimšanas vietu un Mātes Terēzes piemiņas namu. Dalībnieki iepazinās ar metodiku, kā veidot nodarbības, pielietojot interaktīvus video un rīkus.
4. Latvija
No 2022.gada 26.septembra līdz 30.septembrim Ogres tehnikums uzņēma projekta partnerus Latvijā. Šajā mobilitātē Ogres tehnikumu pārstāvēja Starptautisko attiecību nodaļas vadītāja Sigita Jasinska, projektu vadītājas Anete Ozola un Baiba Visocka, kā arī Ogres tehnikuma audzēkņi – Artis Slenģis, Laura Lāsma Robežniece, Rinalds Sardiko, Jānis Valters Gaigals, Megija Čerikova.
Projekta dalībniekus Ogres tehnikumā sagaidīja interešu izglītības audzēkņi ar priekšnesumiem, kā arī visiem bija iespēja iepazīties ar tehnikuma infrastruktūru – tas radīja lielu interesi gan par Ogres tehnikumā piedāvātajām mācību programmām, gan par praktisko mācību procesu.
Otrajā mobilitātes dienā projekta dalībnieki darbojās vairākās Ogres tehnikuma pedagogu un audzēkņu organizētās meistarklasēs, kā, piemēram, profesionālo mācību priekšmetu pedagoga Armanda Puča organizētā meistarklase par 3D animāciju veidošanu. Meistarklases ietvaros projekta dalībniekiem bija iespēja pašiem līdzdarboties 3D animāciju veidošanas procesā, izmantojot dažādās programmas, kā arī apgūt jaunas zināšanas par 3D animāciju veidošanu. Otro meistarklasi nodrošināja profesionālo mācību priekšmetu pedagoģe Dace Runča un Dizaina un mākslas nodaļas audzēkņi Artis Slenģis un Rūta Jaunzema. Meistarklases ietvaros projekta dalībnieki tika iepazīstināti ar 3D produkta dizaina veidošanas specifiku un pamatprincipiem, kā arī pamatprincipiem 3D izmantošanai grafiskajā dizainā. Projekta dalībniekiem bija iespēja klātienē redzēt 3D printera darbības principus, kā arī pašiem praktiski izveidot 3D elementu. Trešo meistarklasi nodrošināja uzņēmuma “AlienWorx” pārstāvis Kristians Timma, kurš iepazīstināja ar dažādu 3D printeru atšķirībām, jaunākajām tehnoloģijām 3D printēšanā un modelēšanā. Projekta dalībniekiem bija iespēja klātienē apskatīt dažādus 3D printerus, gan arī 3D printēšanas gala rezultātus – produktus.
Mobilitātes laikā dalībnieki bija iespēja iepazīt Rundāles pils ansambli – izcilāko baroka un rokoko arhitektūras pieminekli Latvijā, kurš 2021.gadā iekļauts UNESCO Pasaules mantojuma Latvijas Nacionālajā sarakstā, kā arī piedalīties komandas saliedēšanās spēlē “Lasertag”, kur dalībnieki tika sadalīti internacionālās komandās, tādējādi rosinot projekta dalībniekus sadarboties un komunicēt savā starpā, apsverot spēles stratēģiju, un apmeklēt interaktīvu COS MOS muzeju, kur dalībnieki pieredzēja dažādas optiskās ilūzijas ar 3D elementiem, Ogres centrālo bibliotēku (jaunajā Ogres Centrālās bibliotēkas ēkā veiksmīgi ir īstenoti centieni apvienot ilgtspējības risinājumus).
5. Latvija
No 17.oktobra līdz 18.oktobrim Ogres tehnikumā norisinājās projekta partneru sanāksme, kurā piedalījās divi dalībnieki no katras dalībvalsts. Sanāksmes galvenais mērķis bija pārrunāt jautājumus par jau aizvadītajām projekta aktivitātēm, intelektuālo rezultātu izstrādi un termiņiem..
Sanāksmes laikā tika diskutēts par līdz šim sasniegtajiem projekta mērķiem un rezultātiem, plānotas nākamās projekta aktivitātes, pārrunāti finanšu jautājumi.
Lai iepazītu Latvijas kultūru un vēsturi, sanāksmes dalībniekiem bija iespēja vairāk uzzināt un izzināt Vecrīgu, apmeklēt Rīgas Jūgendstila muzeju, kurš ir vienīgais Baltijas valstīs, kas veltīts jūgendstila kultūrvēsturiskajam mantojumam, kā arī Rīgas Biržas mākslas muzeju.
6. Horvātija
Ceturtā tikšanās notika no 2022. gada 28. novembra līdz 4. decembrim Splitā, Horvātijā. Šajā mobilitātē Ogres tehnikumu pārstāvēja projektu vadītāja Baiba Visocka, pedagoģe Aļona Lukašenoka, un lietvede Maija Ermansone. Mobilitātes tēma “Digitālās vides radīšana potenciāli apdāvinātu bērnu un jauniešu izglītošanai”.
Projekta dalībnieki apmeklēja Ekselences centru, Splitas 3. ģimnāziju, kur tika iepazīstināti ar ekselences centra darbību skolas ietvaros, ieguvumiem mācību procesā, Horvātijas mācību sistēmu, notika vairākas prezentācijas par apdāvinātu bērnu mācību iespējām skolā un ārpus klases aktivitātēs.
Dalībnieki apmeklēja Splitas vecpilsētu, iepazina kultūras īpatnības, pilsētas vēsturi, kā arī bija vienreizēja iespēja pabūt Horvātijas UNESCO mantojumā iekļautajā pilsētā Trogirā, redzēt Kliss cietoksni, kā arī vietējo ģimenes uzņēmumu Stella Croatica Split.
Ogres tehnikuma pārstāvji piedalījās ENTER konferencē “Digitālo tehnoloģiju izmantošana mācību procesos un prezentēja tēmu “Ogres tehnikuma loma potenciāli apdāvinātu audzēkņu prasmju attīstīšanā”.
7. Portugāle (Azoru salas)
No 2023. gada 12. marta līdz 19. martam norisinājās aktivitāte Sensoru, robotu un dronu pielietojums izglītības nolūkos. Interaktīva pieeja ar AppInventor”, tikšanās Azoru salās, Portugālē. Šajā mobilitātē Ogres tehnikumu pārstāvēja pedagoģe Aļona Lukašenoka un projektu vadītāja Baiba Visocka kā arī 4 audzēkņi – Jānis Valters Gaigals, Lauma Vanka – Melnace, Justīne Barinska un Megija Čerikova.
Pirmajā dienā norisinājās iepazīšanās ar skolu Escola Secundaria da Ribeira Grande, Skola saņēmusi dažāda veida robotus, dronus, kas tagad aktīvi tiek iepazīti pulciņu ietvaros. Nākotnē plānots to lietošanu ieviest standarta stundu ietvaros, ne tikai interesentiem pulciņā.
Norisinājās arī partnervalstu prezentācijas, kurās dalībniekiem bija jāprezentē kāda cita dalībvalsts un organizācija, un jāiepazīstina ar to darbību no sava skatu punkta.
Otrajā dienā dalībnieki piedalījās izglītojošās lekcijās par mākslīgo intelektu, tā izstrādāšanā iesaistītajām pusēm, izmantošanas iespējām. Projekta dalībniekiem bija iespēja izmēģināt iepriekš ieprogrammētus dronus, kas klausa komandām no telefona, kustās norādītajā virzienā, kā arī iespēja iegūt ieskatu mit.com vidē.
Otrās dienas vakarā norisinājās partneru tikšanās par projekta rezultātu īstenošanas jautājumiem, aktualitātēm, paveikto IO1 piemēru izstrādē.
Trešajā dienā apmeklējām Lago pilsētas zinātnisko centru, kur piedalījāmies aktivitātēs divās dažādās darbnīcās.
Pirmā aktivitāte bija par tehnoloģijām, to pielietošanu – dalībniekiem bija iespēja iepazīties ar dažāda veida robotiem, iegūt zināšanas par to kā tos izmantot un integrēt mācību vidē.
Otra aktivitāte bija fizikas pielietošanā veidojot ķēdes reakciju.
Ceturtajā dienā dalībniekiem bija iespēja apmeklēt Azoru salas skaistākās vietas: vulkāniskās lavas veidotās alas un tajās nobaudīt vulkāniskajās akās gatavotu ēdienu; nacionālo parku, kurā tika apskatīti daudzveidīgi un koši augi, burbuļojoši dīķi, ūdenskritumi; Bija iespēja arī izmēģināt termālo baseinu, kur ūdens temperatūra ir aptuveni 40oC.
Piektajā dienā visas komandas sniedza atgriezenisko saiti par nedēļā piedzīvoto, kā arī saņēma sertifikātu par dalību mācībās.
8. Turcija
No 2023.gada 22.jūnija līdz 16.jūniijam norisinājās noslēdzošā mācību aktivitāte Mersinā, Turcijā. Mobilitātes tēma “Sensora izveidošana attālinātajām mācībām, izmantojot Arduino komplektu”. Šajā mobilitātē Ogres tehnikumu pārstāvēja pedagoģe Aļona Lukašenoka un projektu vadītāja Anete Ozola, kā arī 4 audzēkņi – Annija Kļaviņa, Roberta Džesika Larka, Paula Meikališa un Nils Janelsiņš.
Pirmajā mācību aktivitātes dienā projekta dalībnieki apskatīja un iepazinās ar uzņemošā partnera skolu İbrahim Kozacıoğlu Ortaokulu, kā arī audzēkņi savā starpā saliedējās spelējot dažādas tradiocionālas turku spēles un “ledlaužus”.
Otrajā dienā projekta dalībniekiem bija iespēja ieskatīties Turcijas Tarsus pilsētas zinātnes un mākslas izglītības centra darbībā, kurā tika iepazīstināti ar EBA (Turcijas tālmācības sistēmu) un dažādām citām digitālās izglītības iespējām audzēkņiem un pedagogiem.
Trešajā un ceturtajā projekta dienā norisinājās dažādas mācības par Arduino programmu, programmēšanas valodu, kā arī tika apskatīta tās nepieciešamība un priekšrocības.
Projekta dalībnieki piektajā dienā izvērtēja un kopā ar pārējiem dalībniekiem diskutēja par mācību aktivitātes laika iegūtajiem ieguvumiem.
Viscaur mācībām uzņemošā organizācija İbrahim Kozacıoğlu Ortaokulu bija noorganizējusi vērtīgu un atmiņā paliekošu kultūras programmu. Tika apskatītas vairākas Turcijas pilsētas – Mersina, Tarsus, ka arī Kapadokija.
Pēc atgriešanās no mācību aktivitātes projekta dalībnieki ir ieguvuši jaunas zināšanas par Arduino, uzlabojuši digitālās prasmes, angļu valodas, komunikācijas prasmes, izzinājuši kultūras atšķirības un kļuvuši motivētāki turpināt mācības izvēlētajā profesijā.
9. Horvātija
No 2023. gada 12. oktobra līdz 16. oktobrim norisinājās pēdējā projekta partneru sanāksme Splitā, Horvātijā. Šajā mobilitātē Ogres tehnikumu pārstāvēja pedagoģe Aļona Lukašenoka un projektu vadītāja Anete Ozola. Sanāksmes laikā tika izrunāta projekta rezultātu kvalitāte un atbilstība izvirzītajiem mērķiem, projekta ilgtspējības iespējas, darba uzdevumi līdz projekta īstenošanas termiņa beigām, kā arī nākotnes iespējas partneru organizācijām sadarboties citos projektos.