eTwinning

eTwinning ved uz Nākotnes Klasi

Latvijas skolotājus daudzi izglītības procesa jaunumi sasniedz ar eTwinning palīdzību – šis fakts apstiprinās gan ar šīs kopienas projektiem, gan piedāvātajām mācībām Eiropas vidē.

2018.gada 15. – 19. oktobrī Briselē, European Schoolnet Nākotnes Klases laboratorijā (Future Classroom Lab) notika kārtējais seminārs - Programmēšana 21.gadsimta klasei (Programming for the 21st century classroom). Divām Latvijas pārstāvēm, no kurām viena bija Ogres tehnikuma skolotāja Maruta Dreimane, bija izdevība piedalīties pirmajās trijās semināra dienās. Tās sniedza lielisku ieskatu gan semināra būtībā, gan ļāva savām acīm skatīt jau leģendāro Nākotnes Klasi un apjaust, kā pavisam vienkārši izzināt vizuālās programmēšanas elementus un to, kā to izmantot ikdienas darbā skolā un projektu darbā. Īpaši jāatzīmē, ka šis seminārs notika Eiropas Savienības Programmēšanas nedēļas (Code Week) laikā, tādējādi vēl vairāk akcentējot to, ka programmēšana savā būtībā ir ne vien specifiska IT joma, bet arī domāšanas un darīšanas virziens jebkura mācību priekšmeta izzināšanā.

Taču semināra pilnīgākai atspoguļošanai nepieciešami daži papildu akcenti, lai izprastu ceļu, kā iespējams nonākt pie šīs atziņas.

 

eTwinning

Kopš 2005. gada eTwinning darbību līdzfinansē programma Erasmus+, kas ir Eiropas programma izglītībai, apmācībai, jaunatnei un sportam. Tās ietvaros eTwinning veicina skolu sadarbību Eiropā, izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (IKT), nodrošinot skolām atbalstu, rīkus un pakalpojumus. eTwinning piedāvā arī iespējas bezmaksas tiešsaistes profesionālajai izaugsmei pedagogiem. Šobrīd Latvijā eTwinning iesaistījušās apmēram puse izglītības iestāžu – 6043 skolotāji no 1119 izglītības iestādēm. Paralēli plašajām starptautisko un vietējo projektu iespējām svarīgs ir eTwinning pienesums skolotāju izglītošanā.

 

Eiropas skolu tīkls

Eiropas skolu tīkls (European Schoolnet) ir 34 Eiropas Izglītības ministriju tīkls, kas bāzēts Briselē - pavisam netālu no Eiropas pārvaldes centra.

Kā bezpeļņas organizācija European Schoolnet piedāvā radīt jauninājumus mācību procesā Eiropas valstu izglītības ministrijām, skolām, skolotājiem, pētniekiem un nozares partneriem. Darbības jomas ir plašas; viena no tām - arī daudziem Latvijas skolotājiem pazīstamākajām un pieejamākajām - ir Eiropas skolu tīkla akadēmija (European Schoolnet Academy), kas ir pirmā Eiropas MOOC (Massive Open Online Course) platforma. Tā piedāvā regulārus un augstas kvalitātes bezmaksas kursus tiešsaistē skolotājiem un citiem izglītības speciālistiem.

Savukārt viena no iedvesmojošākajām inovācijām mūsdienīgai izglītības videi ir Nākotnes Klases laboratorija (Future Classroom lab – FCL), ko izveidojusi European Schoolnet. Tieši šīs inovatīvās mācību vides Briselē apmeklēšana ļauj apzināt ne tikai pedagoģijas, tehnoloģijas un dizaina lomu stundās, bet arī domāt par pedagoģijas virzību nākotnē.

Nākotnes Klase (Future Classroom)

Sešās mācību zonās apmeklētāji var izpētīt būtiskākos elementus 21. gadsimta mācīšanā: European Schoolnet Academy Nākotnes Klases mājvietā Briselē projicējas skolēnu un skolotāju prasmes un lomas, mācīšanās stili, mācību vides dizains, pašreizējās un jaunās tehnoloģijas un sabiedrības tendences, kas ietekmē izglītību.

(http://fcl.eun.org/learning-zones)

Tāpēc pašsaprotami, ka seminārs Programmēšana 21.gadsimta klasei (Programming for the 21st century classroom) savienojumā ar Nākotnes Klases iespējām kļūst par vērtīgu notikumu katra šī semināra dalībnieka profesionālajā izglītībā.

Seminārs sākas ar Nākotnes Klases iepazīšanu. Neapšaubāmi tas arī ir vairuma dalībnieku primārais mērķis: savām acīm redzēt gandrīz jau leģendāro vidi un vienlaikus saprast, ar ko tā atšķiras no mūsu ikdienas realitātes un cik iespējams no tās pārnest katra atsevišķajā realitātē.

Pirmais, kas pārsteidz – Nākotnes Klase ir pavisam neliela telpa, kas izveidota pārsteidzoši funkcionāli un, šķiet, pat nedaudz vienkārši. Pieci interaktīvi ekrāni sākumā liek domāt par pārlieku greznību, taču semināra moderatores īsā laikā pārliecina, ka tie visi ir nepieciešami. Piemēram, sākam nodarbību ar informāciju vienā ekrānā, un rodas jautājumi par tā detaļām – lūdzu – tepat, rokas stiepiena attālumā, citā ekrānā, ir papildu informācija. Izrādās, to iespējams uztvert gluži telpiski. Un vienkārši.

Visus semināra dalībniekus – šoreiz no Polijas, Spānijas, Horvātijas, Čehijas, Itālijas, Vācijas, Portugāles, Slovēnijas un Latvijas – īpaši pārsteidz it kā pavisam vienkāršas baltās tāfeles izmantojums interaktīvai darbībai: kad projektors uz tāfeles rada virtuālu vidi, kurā ar pieskārieniem veido zīmējumus, aprēķinus. Ir iespēja sadarboties gan uz tāfeles, gan programmā datorā.

Vairāku vizuālās programmēšanas rīku (Scratch, Mindstorm, mBlock, Twine, Sketcpad) ieskatam seminārā atvēlētas īsas, bet intensīvas nodarbības. Aizraujoša ir robotu pavēlēšana: dalībnieku komandu sacensības precīzākās un radošākās programmas izveidē un realizācijā. Minecraft Education Edition kopā ar Microbit tiek pasniegts Microsoft centrā (Microsoft Executive Briefing Center), tādējādi ļaujot ieskatīties arī MS skolu atbalsta ideoloģijā.

Seminārs rosina domāt, kā jauniegūtās idejas varētu ienākt eTwinneru projektos un ne tikai tajos. Prātā nāk Polijas eTwinning vēstnieces teiktais: „Mēs par šo darbu nesaņemam it nekādu papildus atlīdzību, taču tas dara mūsu ikdienu un sadarbību ar audzēkņiem daudz bagātāku.”

Jāuzsver, ka šādi (īpaši tik īsi) semināri noteikti nevar iemācīt jaunus rīkus vai metodes. Galvenie guvumi ir divi. Pirmais ir sapratne par to, kas ir pietiekami interesants un vērtīgs, lai to turpinātu apgūt tālāk patstāvīgi. Otrais ieguvums ir iespēja apvienot esošās zināšanas un prasmes pilnīgākā kopumā.

Post Scriptum

Šībrīža karte ar Nākotnes Klases atbalsta punktiem Eiropā liek aizdomāties par vairākām lietām. Piemēram, kaut vai par to, vai un cik Latvijai vajadzīga (noderīga? iespējama?) varētu būt šāda – nebūt ne nano izmēra un budžeta - nākotnes izglītības laboratorija. Tiesa, tehnoloģiju kopums ir tikai rīki, kas dzīvo kopā ar cilvēkiem un mērķiem.

Ogres tehnikuma skolotāja

Maruta Dreimane